• “Vyplatí se mi
    investovat do rozšíření
    distribuční sítě?”

    strategie-distribuce-back2-1404150616.png
  • “Jsem připravený úspěšně
    vstoupit do nového
    odvětví?”

    strategie-expanze-back2-1404151318.png
  • “Opravdu se mi
    vyplatí investovat
    do rozvoje?”

    strategie-investice-back2-1404151341.png
  • “Budu investovat
    nebo snižovat náklady,
    abych zvýšil zisk?”

    strategie-zisk-back2-1404151656.png

Petr Šebela

./img_webimg/about01-1404150518-1404064058.jpg

Moje cesta

Moje rozhodnutí věnovat se strategii a šířit strategii mezi firmami i širokou veřejností nevzniklo naráz, ale postupně zrálo a přicházelo ze dvou základních směrů.
První směr se týká mé kariéry. Již přes 10 let se zábývám řízením projektů. Ze začátku jsem se učil, jak prakticky řídit projekt a dodat výsledky, které jsou požadovány. Posléze jsem si prohloubil teoretické znalosti a udělal certifikát na projektové řízení. To mi umožnilo nejen řídit lépe samotné projekty, ale i pochopit, jak důležité pro úspěch projektu je prostředí, v kterém projekty fungují, jak toto prostředí zauditovat, jak poznat, který projekt je veden dobře a který špatně, jak řídit portfolio projektů nebo program. Postupně jsem si čím dál více uvědomoval, že pro skutečný úspěch projektu (tzn. nejen že je dodán včas a za schválené peníze, ale že přinese benefity, pro které se dělá) je důležité, aby vznik projektů vycházel z nějakého strategického rámce, ze záměrů vedení firmy. Zažil jsem totiž hodně projektů, které byly sice kvalitně odřízeny a dovedeny do konce, ale nakonec nepřinesly očekávané benefity pro firmu, protože nebyly v souladu s firemní strategií (pokud vůbec nějaká byla), s jinými projekty, s firemní kulturou, se záměry vlastníka, s vývojem na trhu, apod. Tímto způsobem jsem se dostal až k firemní strategii a uvědomil jsem si, že spousta firem vůbec nemá definovánu strategii. Některé ji mají, ale už nejsou schopny ji implementovat a pro malé a střední firmy je to něco, o čem, buď nic neví, nebo si říkají, nás se to netýká, to je jen pro velké firmy.
Druhý směr se týká mé osobnosti. Již před 15 lety, když jsem plánoval mobilní sítě, se mě má tehdejší šéfová ptala, jakou cestou bych chtěl jít, jak bych se chtěl dále rozvíjet. Tehdy jsem jí řekl, strategický marketing. Moc jsem o tom nepřemýšlel, o strategii ani řízení firem jsem nic nevěděl, ale lákalo mě kombinovat technické znalosti se znalostmi produktů a celé to dát do souvislosti s vývojem celého trhu a jednotlivých technologií. Když jsem si v průběhu minulých let dělal různé osobnostní testy, vždy se tam slovo strategie v nějaké formě vyskytovalo. Postupem času jsem si stále více uvědomoval, že mám typ myšlení, kteří jiní, i mnohem zkušenější a lepší manažeři, nemají. „Vidím“ na první pohled věci, které jiní buď nikdy neuvidí nebo jen po velké námaze.
Tak jsem evolučně dospěl k názoru, že strategie je „můj svět“ :-)