• “Vyplatí se mi
    investovat do rozšíření
    distribuční sítě?”

    strategie-distribuce-back2-1404150616.png
  • “Jsem připravený úspěšně
    vstoupit do nového
    odvětví?”

    strategie-expanze-back2-1404151318.png
  • “Opravdu se mi
    vyplatí investovat
    do rozvoje?”

    strategie-investice-back2-1404151341.png
  • “Budu investovat
    nebo snižovat náklady,
    abych zvýšil zisk?”

    strategie-zisk-back2-1404151656.png

Inovace a strategie

Termín inovace dnes používá skoro každý. Která firma neinovuje, jako by nebyla. Jsou inovace skutečně tak důležité? A co to vlastně inovace jsou? Pojďme si rozklíčovat tento pojem a vysvětlit, jak firma může zavést inovace do svého chodu a jak souvisí strategie a inovace.

Vysvětleme si nejprve, co se míní inovacemi, protože existuje poměrně hodně definicí pojmu inovace. Inovace mají svou kreativní fázi a svou implementační. Někteří lidé myslí inovacemi jen tu kreativní část, tzn. způsob myšlení, (netradiční) metody sbírání myšlenek, jejich prioritizace, apod. To je ovšem jen jedna část. Druhá část je implementace vybraných myšlenek v rámci firemních investic, tak aby v budoucnu přinesly očekávané benefity, aby se investice do inovací vrátily v podobě vyšších tržeb, úspor nákladů, apod. Existuje více druhů inovací – procesní, technologické, věda a výzkum, produktové, strategické, atd. Obecně můžeme říct, že inovace jsou jakékoliv změny.


Rozeberme nyní pár čísel z výzkumu, který realizovala AMSP (Asociace pro malé a střední podniky) a který zveřejnila na svém webu. 81% majitelů / jednatelů firem uvedlo, že provádějí ve své firmě alespoň příležitostné inovace. To je určitě dobrá zpráva. Většina firem přemýšlí, jak vylepšit své produkty, procesy, služby a investuje do svého rozvoje. Pro 51 % dotázaných majitelů/ jednatelů (z těch, co inovují) je inovační proces klíčový pro chod společnosti. To už je trochu horší zpráva, jen zhruba 40% všech firem si totiž uvědomuje, že není důležité jen investovat, ale je potřeba inovace také řídit. Nejhorší zprávou ovšem je, že 58% firem provádí inovace nárazově a nepravidelně, dle hospodářského vývoje firmy a okolí. Inovacím se věnují, ale proces inovací neplánují a neřídí na dlouhodobé bázi. Dalších 24% firem provádí inovace jen krátkodobě. To znamená, že celých 82% firem (z těch, co inovují) investuje do inovací, ale cíle investic nejsou sladěny s dlouhodobými cíli a firemní strategií, tzn. velice pravděpodobně jsou to investice neefektivní. Z toho vyplývá, že celkem zhruba 20% firem neinovuje vůbec, dalších zhruba 65% inovuje, rozuměj provádí změny náhodně, a jen 15% inovuje dlouhodobě a řízeně. Je otázkou, kolik z těch 15%, dělá tuto správnou věc správně.


Z výše uvedeného výzkumu vyplývá, že jen minimum firem v SME sektoru řídí strategicky svů rozvoj. Naopak většina firem utrácí svůj CAPEX v momentech, kdy je k tomu donutí okolnosti (konkurence, zákazníci, dodavatelé, apod.) a kdy zrovna mají finanční prostředky. Navíc tyto investice nejsou řízeny podle stanovených procesů a nejsou sladěny s firemní strategií. Toto reaktivní chování pak nevede k inovacím, které firmu odliší od ostatních a zajistí návratnost těchto investic. V praktické rovině to jsou pak ty projekty, které se horko těžko podaří dokončit a uživatelé výsledků těch projektů se ptají, proč se ty změny vlastně dělaly? Nemluvě o tom, že už nikdo neměří návratnost těchto projektů.


Pojďme si nyní osvětlit, jak inovace řídit, jak je měřit a jaká pravidla je potřeba dodržovat.
Jak jsem zmínil v druhém odstavci, inovace je vlastně jakákoliv změna. Změna znamená rozvoj. Rozvoj je potřeba strategicky řídit, což znamená mít strategický plán a ten pak implementovat. Jednotlivé změny, které jsou v souladu se strategickým plánem, se dají nejlépe řídit pomocí projektů. Tedy i inovace nejlépe řídíme pomocí projektů. Jak řízení portfolia takových projektů dát do souladu s rozvojem celé firmy a její organizační strukturou, je popsáno v e-Booku “Jak na strategii”, který je zdarma k dostání na www.strategieprofirmy.cz.


Pojďme se nyní podívat na jeden špatný případ, jak inovace neřídit. Nedávno jsem viděl inzerát jedné finanční instituce na Business Innovation Director (Ředitel pro byznys inovace). Mimo jiné se tam píše – zodpovědný za rozvoj start-up projektů, koordinace zrojů napříč firmou, reportuje Obchodnímu řediteli (CSO), odpovědnost za vizi a strategii firmy, zkušenosti z Obchodního oddělení. Ať najmou kohokoliv, nikdy to nebude ten správný člověk. Pokud chtějí někoho na řízení portfolia projektů, měl by to být především zkušený projektový manažer. Pokud ty projekty jsou celofiremní, což start-up projekty určitě jsou, pak takový člověk nemůže být pod Obchodním ředitelem. Pokud má na starosti vizi a strategii, pak potřebují spíše Ředitele pro strategii, který nemůže být pod Obchodním ředitelem. Proč má mít zkušenosti z Obchodního oddělení? Protože ho umístili pod Obchodního ředitele? A jak to celé souvisí s inovacemi? Výše uvedené je ukázka nezvládnutí řízení rozvoje firmy a nepochopení nutnosti sladění strategie a inovace.


Ve většině firem, se kterými jsem se setkal, bylo tolik návrhů na změny, že to přesahovalo možnosti rozvojového rozpočtu. Pokud ovšem je firma závislá na inovativních myšlenkách, pak je důležité, aby celá firemní kultura byla inovativní. Co to znamená? Zde je několik klíčových principů:
Musí být otevřená novým nápadům a tyto nápady umět sbírat a majitele oceňovat. Musí být toleratní k chybám. Je lepší něco zkusit a neuspět, než nic nevyzkoušet. Musí mít nastaven celý proces od sbíraní nápadů až po implementaci vybraných myšlenek a vyhodnocení úspěšnosti. Umožnit také generování a sbírání nápadů od partnerů, dodavatelů, zákazníků. Musí vybírat zaměstnance, kteří jsou schopni a ochotni generovat nové nápady a také ty, kteří je budou schopni dále realizovat. Nastavit metriky pro měření inovací, např. X% obratu má být z produktů uvedených na trh za posledních Y let, X% obratu na vědu a výzkum, počet nápadů vs. počet zaměstnanců oddělení, počet realizovaných nápadů / projektů, atd.


Na závěr krátké shrnutí – inovace jsou vlastně změny, což znamená rozvoj firmy. Jenom inovace, které jsou strategicky řízeny, mohou přinést dlouhodobou návratnost a aktivní odlišení firmy od konkurence. Být inovativní neznamená vždy být úspěšný.


zpět