• “Vyplatí se mi
    investovat do rozšíření
    distribuční sítě?”

    strategie-distribuce-back2-1404150616.png
  • “Jsem připravený úspěšně
    vstoupit do nového
    odvětví?”

    strategie-expanze-back2-1404151318.png
  • “Opravdu se mi
    vyplatí investovat
    do rozvoje?”

    strategie-investice-back2-1404151341.png
  • “Budu investovat
    nebo snižovat náklady,
    abych zvýšil zisk?”

    strategie-zisk-back2-1404151656.png

Implementace strategického plánu

Implementace strategického plánu ve firmách je minimálně stejně důležitá jako samotný strategický plán. Bohužel je docela běžné, že firmy, které investovaly nemálo zdrojů do přípravy strategické analýzy a strategického plánu, nejsou schopny tyto hodnoty využít.
Podle výzkumu Kaplan and Norton 90% firem není schopno úspěšně implementovat svou strategii. Podle The Economist Intelligence Unit firmy dokáží realizovat jen 60% hodnoty jejich strategie.

To jsou docela alarmující čísla. Pojďme se nyní podívat na hlavní příčiny selhání implementovat vypracovanou strategii:
• Oddělené plánování a implementace strategie – zejména u větších firem se běžně stává, že existuje oddělení, které má na starosti přípravu strategické analýzy a strategického plánu. Implementace strategického plánu se pak ovšem rozmělní mezi jednotlivá oddělení, která často působí jako samostatná sila. Neexistuje jedna jednotka, která by byla zodpovědná za rozvoj celé firmy. U zahraničních korporací bývá někdy diskontinuita mezi mateřskou firmou, která určuje strategii a zahraničními pobočkami, které ji mají naplnit.
• Strategie nezohledňuje vnitřní možnosti firem – správná strategie zohledňuje jak vnější vlivy (chování konkurentů, zakazníků, dodavatelů, apod.), tak vnitřní poměry a možnosti firmy. Např. přejít z produktově řízené firmy na zákaznicky řízenou firmu nelze udělat bez zásadních změn v kultuře, znalostech a způsobu řízení firmy.
• Nejasný proces strategického řízení – strategické řízení včetně implementace strategického plánu je proces, který jde napříč firmou, horizontálně i vertikálně. Často se stává, že tento proces není dostatečně definován a/nebo není dostatečně komunikován v celé firmě. Někdy se také stává, že je tento proces je příliš složitý.
• Špatné řízení změn – strategický plán je o rozvoji, tedy změnách, které firmu čekají. Pokud není nastaveno transparentní řízení všech typů změn ve firmě, pak nefunguje ani implementace strategického plánu. Nezřídka se stává, že i firmy, které své výnosy realizují pomocí projektů, nejsou schopny řídit své interní změny stejně efektivně.

Pojďme se nyní podívat, jak tyto výše uvedené problémy odstranit a jak správně implementovat strategický plán z pohledu organizačního, procesního a časového. Nejprve si řekněme, že je potřeba dodržet základní rámec strategického vs. operativního řízení, tzn. konkrétní rozvojové aktivity (změny, projekty) ze strategického plánu by měly být přeneseny do ročního operativního plánu a být v souladu s finančními cíli (výnosy, investiční a provoní náklady, rozpad na jednotlivá oddělení, bonusy, atd.). Tyto konkrétní rozvojové aktivity je nejlépe řídit jako projekty.
V dnešní době už je celkem bežné u středních a velkých firem mít Projektovou kancelář (PMO - Project Management Office), která řídí portfolio firemních projektů a spravuje projektovou metodologii. Co není bežné, je propojení PMO se strategií, tzn. zajištění že všechny projekty (rozvojové aktivity) zapadají do odsouhlaseného strategického rámce firmy.

Spojení tvorby strategie s její implementací v rámci jednoho oddělení se nazývá SPO (Strategic Project Office). Toto oddělení je umístěno přímo pod generálním ředitelem (CEO) a je zodpovědné za strategickou analýzu, přípravu a implementaci strategického a operativního plánu včetně řízení portfolia projektů. Samozřejmostí je častá komunikace se všemi odděleními ve firmě. Takové oddělení se typicky skládá z marketingových a finančních analytiků, odborníků na řízení projektů a enterprise architekturu. Tato struktura je možná samozřejmě jen ve větších firmách. U malých firem je příprava strategického plánu stejně jako jeho implementace na vedení firmy. Pokud to je příliš zaměstnáno operativním řízením nebo nemá dostatečné dovednosti, lze tyto aktivity outsourcovat.


Z procesního hlediska je důležité si nastavit transparentní procesy a zodpovědnosti a tyto dostatečně komunikovat. U větších firem lze pro strategické plánování a řízení změn (stejně jako ostatní procesy) použít některý z BPM nástrojů. I u malých firem je vhodné nastavit si procesy a vhodně je komunikovat všem zaměstnancům. Jen tak lze nastavit jejich správnou motivaci.


Z hlediska časového je potřeba sladit operativní a strategické řízení. Kvůli poměrně velké dynamice ve většině odvětví, stejně jako rychlému rozvoji technologií, se doporučuje aktualizovat strategický plán dvakrát ročně. Portfolio projektů se schvaluje většinou jednou ročně v souvislosti s ročním operativním plánem.  

Detailnější popis implementace strategie najdete v bezplatném e-Booku zde - http://www.strategieprofirmy.cz/e-book
Každá aplikace procesu strategické řízení ve firmě je unikátní podle velikosti firmy, firemní kultury, nastavených procesů a způsobu řízení. To je jeden z důležitých důvodů, proč se vyplatí outsourcovat strategické řízení formou předem definovaných služeb.


zpět